Co to jest Accelerated Mobile Pages – AMP?

Co to jest Accelerated Mobile Pages – AMP?

W dzisiejszym artykule chcielibyśmy przybliżyć Wam technologię tworzenia stron internetowych w technologii AMP. Accelerated Mobile Pages, bo tak brzmi rozwinięcie skrótu AMP, zawitało do raportów Google Search Console w styczniu 2016 roku. Od tego momentu minęły już 4 lata, a technologia AMP zdążyła zadomowić się w środowisku deweloperów i dostawców treści. Stało się tak dlatego, że AMP było swego czasu faworyzowane w karuzeli newsów w Google. To wszystko może się jednak zmienić, wraz z wprowadzeniem w 2021 aktualizacji. Core Web Vitals (bo o niej mowa), która sprawi, że w karuzeli newsów będą pojawiały się także inne artykuły.

Zobacz taże: Core Web Vitals – czyli, co nas czeka w 2021 roku?

Spis Treści:

Accelerated Mobile Pages – co to?

Standard Accelerated Mobile Pages (AMP) jest stworzony w środowisku open-source. Dzięki temu deweloperzy mogą wprowadzać w nim swoje autorskie modyfikacje oraz ulepszenia. AMP pomaga także na szybkie renderowanie strony WWW, która posiada treści statyczne.

Czym jest AMP?

Strony internetowe stworzone w standardzie Accelerated Mobile Pages umożliwiają dopasowanie treści do parametrów technicznych urządzenia. Dzięki temu użytkownik ma zapewnioną szybkość ładowania elementów na stronie, a także ich niezawodne dopasowanie do rozdzielczości i wielkości ekranu.

Przykład wykorzystania technologii AMP
Przykład wykorzystania technologii AMP

AMP HTML

Accelerated Mobile Pages HTML – są to standardowe tagi HTML wzbogacone o elementy charakterystyczne, dla technologii AMP. Dzięki nim możemy uprościć nasz kod źródłowy strony oraz dostosować go do parametrów technicznych urządzeń mobilnych. Wykorzystując technologię AMP, ograniczamy tym samym użycie kodu JS, dzięki czemu nasza strona nie jest obciążona zbytecznymi skryptami.

AMP JS

Accelerated Mobile Pages JS – są to dodatkowe biblioteki JavaScript, które odpowiadają w głównej mierze za obsługę ładowania elementów strony. Niewątpliwą zaletą tej technologi jest jej asynchroniczność. Eliminuje ona także problemy związane z komunikatem, wyświetlanym w narzędziach Google: usuń niedziałający kod JavaScript.

AMP CDN

Accelerated Mobile Pages CDN – technologia pozwalająca na wczytywanie zawartości stron internetowych z pamięci podręcznej. Tym samym skracając czas potrzebny na wyrenderowanie treści artykułu.

Jak działa AMP?

Technologia AMP wspierana jest przez wszystkie nowe przeglądarki. Wykorzystuje ona standardowe tagi HTML lub JS wzbogacone o znaczniki AMP, dzięki czemu nie jest zbyt trudna w implementacji. Przyspieszone strony mobilne działają więc jak zwykłe strony HTML. Istnieją w nich jednak pewne obostrzenia, niektóre elementy HTML są zabronione do wykorzystania. Dzięki temu technologia AMP zwiększa szybkość ładowania stron, co polepsza znacząco odczucia użytkowników, którzy przeglądają daną witrynę.

Ponadto, wykorzystanie technologi AMP polega na tym, że działa ona w oparciu podmioty niezależne. Zapisują one treści statyczne naszej strony w chmurze / cache. Co za tym idzie, nasza strona internetowa renderuje się błyskawicznie na urządzeniach mobilnych użytkowników.

Zalety korzystania z Accelerated Mobile Pages

Główną zaletą wykorzystania technologii AMP jest niewątpliwie skrócenie czasu ładowania strony. Dostarczenie użytkownikowi treści, na którą nie będzie musiał czekać. Co za tym idzie, użytkownik ma lepsze doświadczenie z naszą stroną, dzięki czemu przekłada się to na konwersję.

Zalety AMP
Zalety wykorzystania AMP (źródło: https://www.amp.dev)

Dzięki wykorzystaniu AMP, zwiększamy także widoczność naszej witryny. Pisząc artykuły na blogu, czy relacjonując jakieś wydarzenia, jesteśmy w stanie pojawić się w karuzeli newsów na stronie Google. Strony oferujące treści w technologii AMP pojawiają się w sekcji Najważniejsze Artykuły, powyżej wyników organicznych.

Kolejną zaletą wykorzystania technologii AMP jest znaczek – logo AMP, wyświetlające przy adresie URL danej strony w wyszukiwarce Google. Zwiększa ono atrakcyjność naszej witryny i zachęca do kliknięcia.

AMP - widok w Google
AMP – widok w Google

*** Wszystkie omówione zalety widoczne są jedynie na urządzeniach mobilnych.

Wady korzystania z Accelerated Mobile Pages

Do wad korzystania z technologii AMP możemy zaliczyć w głównej mierze ograniczenie możliwości wykorzystania skryptów JS oraz niektórych tagów HTML.

Ponadto dla niektórych problemem może okazać się ograniczenie ilości reklam na stronach AMP. Pamiętajmy, że strony AMP są przechowywane na serwerach podmiotów trzecich – takich jak Google poprzez wykorzystanie AMP Cache.

Jak wdrożyć Accelerated Mobile Pages na stronę?

Aby wdrożyć technologię AMP na własnej stronie, zachęcamy do zapoznania się z jej dokumentacją. Na oficjalnej stronie https://www.amp.dev znajdziemy pełną dokumentację, która umożliwi nam dostosowanie własnej strony do standardu AMP.

Logotyp technologii AMP
AMP

W przypadku popularnych systemów CMS jak WordPress, czy PrestaShop istnieją już gotowe wtyczki / moduły do zainstalowania. Wystarczy je tylko ustawić według własnych parametrów i uruchomić. Pamiętajmy jednak, aby taką stronę najpierw przetestować w oficjalnym narzędziu Google. Następnie jeszcze raz dokładnie sprawdzić, czy efekty, które uzyskaliśmy są dla nas satysfakcjonujące.

Sprawdzanie strony AMP
Jeden ze sposobów na sprawdzenie strony AMP

AMP – wpływ na SEO

Technologia AMP rozwija się pod przewodnictwem Google, które kontroluje 93% wszystkich zapytań wpisywanych do wyszukiwarek internetowych w Europie! Dzięki wykorzystaniu AMP, nasza strona pojawia się w karuzeli newsów Google, ponad wynikami organicznymi i płatnymi reklamami. W pozycji tzw. zero, zwiększa to znacząco współczynnik CTR i zachęca potencjalnych odwiedzających do kliknięcia właśnie w nasz odnośnik.

Ponadto, dzięki wykorzystaniu AMP, użytkownik wyszukiwarki dostaje jasny sygnał, że nasza strona wspiera ów technologię. Pojawia się specjalne oznaczenie tuż przy adresie witryny.

Jednak tym, co najbardziej wpływa na pozycjonowanie strony i wykorzystanie technologii AMP jest niewątpliwie skrócenie czasu ładowania się elementów. Nie od dziś wiadomo, że Google patrzy na czas ładowania strony i faworyzuje witryny, które renderują się szybciej od pozostałych. Zwiększa to komfort użytkowania, a także pozytywne doznania użytkowników z naszą witryną.

Tak więc, wydaje się, że AMP może mieć znaczący wpływ w przypadku pozycjonowania stron internetowych. Jednak w ostatnim czasie pojawiła się informacja o nadchodzącej aktualizacji Google – Core Web Vitals, która może odwrócić trend stosowania AMP. Czas pokaże, jaki wpływ będzie miała owa aktualizacja, którą opisaliśmy szerzej w tym artykule: Core Web Vitals – czyli co nas czeka w 2021 roku?

Podsumownie

Podsumowując nie możemy udzielić jednoznacznej odpowiedzi, czy warto stosować technologię AMP, czy też nie. Na pewno powinniśmy skupić się na przyspieszeniu i odchudzeniu naszych stron internetowych, aby dostarczyć użytkownikom treści, które ładują się w mgnieniu oka, oraz zapewnić im pozytywne doznania z naszą witryną. Technologia AMP w tych działaniach może pomóc. Ponadto pozwala na bezinwazyjne tworzenie treści pod urządzenia mobilne, co z kolei pozwala zaoszczędzić czas podczas programowania osobnej strony dla komórek. Tak więc technologia AMP ma wiele zalet, ale i wad, dlatego to w Waszej kwestii powinno pozostać rozważenie wszystkich za i przeciw.

Tymczasem dziękujemy Wam po raz kolejny za poświęcony czas na przeczytanie powyższego artykułu i zapraszamy do sekcji komentarzy. Powiedźcie nam, czy stosujecie standard AMP, a może macie z nim jakieś doświadczenia zewnętrzne?

Udostępnij na:

Podobne artykuły

11 Komentarze/y

  1. Avatar

    Romek

    Kolejny bardzo fajny artykuł, przyjemnie się czyta 🙂 jestem z wami od początku, dziękuję za wartościową wiedzę!!!!!!!!

    1. Avatar

      OptiCeo

      Również dziękujemy, że jesteś cały czas z nami! 🙂

  2. Avatar

    Transport Spedycja

    My dostaliśmy amp niejako w pakiecie, agencja, która robiła nam stronę, zaproponowała także amp… Szukaliśmy teraz odpowiedzi, czym to w ogóle jest, dzięki za artykuł

    1. Avatar

      OptiCeo

      Cieszymy się, że nasz artykuł odpowiedział na Państwa pytania! Bardzo dobry ruch agencji, że od razu przy wdrażaniu nowej strony zadbali również o AMP!

  3. Avatar

    Aga

    nad CLS już pracujemy, zastanawiliśmy się właśnie nad rozwiązaniem AMP i chyba z niego skorzystamy 🙂 kolejny fajny artykuł, który czegoś mnie nauczył, dzięki!

    1. Avatar

      OptiCeo

      Dziękujemy za miłe słowa. Cieszymy się, że kolejne artykuły są tak ciepło przyjmowane 🙂

  4. Avatar

    Eliza

    hej witajcie… a możecie opowiedzieć w jednym z kolejnych artykułów o PWA, chętnie dowiem się czegoś więcej, czy warto z tego korzystać, firmy wyceniają aplikacje pwa na niewyobrażalne kwoty, dlatego wolimy sprawdzić czy powinniśmy zapłacić 🙂 pozdrawiam

    1. Avatar

      OptiCeo

      Witaj Elizo, chętnie podejmiemy się tematu w najbliższym czasie. PWA – Progressive Web App, to temat, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, dlatego postaramy się wyjaśnić i przybliżyć nieco tą technologię już niedługo! 🙂

  5. Avatar

    Aneta

    Super artykuł o Amp, bardzo mi się podoba, przystępnie napisany, dziękuję za wyjaśnienie czym jest ta technologia amp 🙂

    1. Avatar

      OptiCeo

      Dziękujemy za miłe słowa i cieszymy się, że artykuł się spodobał również i Tobie! 🙂

  6. Avatar

    DarPol

    Super

Napisz coś od siebie :)

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll Up