Google Tag Manager

Co to jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager to nic innego, jak narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia szybkie dodanie na własną stronę internetową kodów śledzenia (marketingowych). Tym samym skracając czas ich implementacji oraz pomijając dział IT w naszej firmie. Co więcej, widoki (kontenery) z Google Tag Managera możemy udostępniać innym pracownikom naszej firmy.

Czym są tagi na stronie internetowej?

Z pewnością wielu z nas, słyszało o tagach, które należy umieścić na stronie internetowej w celu śledzenia działań użytkowników (chociażby podczas dodawania Google Analytics i Google Search Console). Tagi odgrywają więc rolę szpiega na naszej stronie, są one krótkim fragmentem kodu, który umieszczany jest zwykle w sekcji <head></head> naszej strony. Dzięki tagom, umieszczonym w naszej witrynie możemy mierzyć ruch na stronie internetowej, sprawdzać nasze działania marketingowe w sieci, a także rozpoznawać zachowania naszych użytkowników.

Google Tag Manager ma za zadanie pomóc nam, zapanować nad dużą ilością tagów i tym samym ułatwić zbieranie danych z wielu źródeł. W poprzednich dwóch artykułach omawialiśmy proces dodania kodu śledzenia Google Analytics oraz Google Search Console bezpośrednio w strukturę naszej strony. Jak widzieliśmy, dwukrotnie wstawialiśmy fragment kodu w sekcji <head></head>, a co jeśli wystarczyłoby zrobić to RAZ, a później dodawać kolejne identyfikatory, za pomocą przyjaznej w obsłudze aplikacji Google?

Właśnie w tym celu został stworzony GTM, pozwala on dodać wszystko, za pomocą swojego interfejsu. Wystarczy, że dodamy na naszą stronę tylko jeden TAG, a całą resztę dodamy już przy pomocy wspomnianego wcześniej narzędzia.

Jak dodać Google Tag Manager?

  1. Załóż konto w Google Tag Manager
  2. Dodaj fragment kodu do strony

Zakładanie konta w Google Tag Manager

Konto Google Tag Manager powiązane jest oczywiście z naszym kontem Gmail, które zakładaliśmy już na samym początku naszej przygody z narzędziami Google. Tym samym, zakładamy, że każdy z nas posiada już Gmaila.

Po przejściu na stronę tagmanager.google.com zostaniemy poproszeni o zalogowanie się do swojego konta Google, a następnie o dodanie nowego konta w Menedżerze Tagów.

Klikamy w Utwórz Konto

W oknie Zakładanie konta podajemy nazwę, z której chcemy korzystać (np. OptiStone) oraz kraj, z którego się logujemy lub z którego chcemy pozyskiwać raporty. Poniżej znajdziemy checkbox z informacją „Udostępniaj dane anonimowo firmie Google i innym użytkownikom„, możemy również go zaznaczyć.

Konfiguracja kontenera w Google Tag Menedżer
Konfiguracja Kontenera Google Tag Menedżer

W następnym korku zajmujemy się Konfiguracją Kontenera. W tym celu nadajemy mu nazwę (np. www.optistone.pl) oraz wybieramy Platformę docelową z dostępnych poniżej. W naszym przypadku jest to Witryna Internetowa. Klikamy, Utwórz.

Dodanie fragmentu kodu na stronę

Jeśli wykonaliśmy wszystkie kroki poprawnie, naszym oczom ukaże się okienko Zainstaluj Menedżera tagów Google. Ma ono dobrze już znany nam wygląd. Wykonujemy wszystkie kroki zgodnie z instrukcją, a więc kopiujemy pierwszy fragment kodu w części <head></head> naszej strony internetowej.

Kod śledzący w GTM
Kod śledzący Google Tag Menedżera

Natomiast drugi fragment naszego kodu wklejamy zgodnie z instrukcją, bezpośrednio po tagu otwierającym <body>.

Jeśli sami nie wiemy dokładnie, w którym miejscu powinien znajdować się kod GTM, możemy poprosić naszego informatyka o dodanie fragmentów kodu na stronę. Pozostałe instalacje nowych tagów, będziemy mogli już przeprowadzać zdalnie – bez ingerencji w strukturę kodu naszej strony internetowej.

Ekran startowy Google Tag Menedżera
Pulpit główny Google Tag Menedżer

Po prawidłowym dodaniu Menedżera tagów Google naszym oczom ukaże się główny widok GTM, z którego będziemy mogli przeprowadzać kolejne instalacje tagów oraz narzędzi marketingowych.

Szerszym opisem możliwości Google Tag Menedżera zajmiemy się w kolejnych artykułach.

Dziękujemy serdecznie po raz kolejny za poświęcony czas, a także zachęcamy do komentowania naszych wpisów oraz zgłaszania własnych tematów, na kolejne artykuły na blogu!

W następnym artykule, który pojawi się za tydzień, Dodamy za pomocą Google Tag Menedżera tag Google Analytics.

Udostępnij na:

Podobne artykuły

7 Komentarze/y

  1. Avatar

    Romek

    Czekam na artykuł jak zainstalować analytics z tym tutaj, bo mi muli strona od search console i analyticsa, może to pomoże

    1. Avatar

      OptiCeo

      Romek, cieszymy się, że ponownie do nas zawitałeś. Już w następnym artykule przedstawimy proces dołączenia Analyticsa do Tag Menedżera. Napisaliśmy również do Ciebie prywatną wiadomość w tej kwestii.:)

  2. Avatar

    Alicja

    Ładnie i przejrzyście, liczyłam jednak, że dodam od razu GA z pomocą tego artykułu… ale udało mi się samej to zrobić 🙂

  3. Avatar

    Agencja

    korzystamy z GTM już od dawna, polecamy

    1. Avatar

      OptiCeo

      Dziękujemy za komentarz 🙂

  4. Avatar

    GTAG

    super jest to narzędzie, polecam każdemu, również korzystam z niego od dawna, mogę pomóc przy następnych artykułach. Odezwijcie się 🙂

    1. Avatar

      OptiCeo

      Super! Z pewnością się odezwiemy!!!

Napisz coś od siebie :)

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll Up