Piątego maja 2020 roku, Google na swoim blogu poinformowało, że pracuje nad nową aktualizacją algorytmu głównego. Aktualizacja Core Web Vitals, będzie miała na celu zbadanie naszej strony internetowej pod kątem użyteczności i pozytywnych doświadczeń użytkownika. Jak możemy przeczytać, Core Web Vitals nie będzie jednorazową aktualizacją. Google chce zadbać o to, aby wskaźniki brane pod uwagę w Page Experience Singals, były aktualizowane przynajmniej raz w roku.
Spis Treści:
- Co to jest Core Web Vitals?
- Wskaźniki Core Web Vitals:
- Jak wygląda strona w Google?
- Jaki wpływ będzie miał Core Web Vitals na SEO?
- Narzędzia pomocne przy optymalizacji pod kątem Core Web Vitals
- Podsumowanie
Co to jest Core Web Vitals?
Głównym założeniem Core Web Vitals jest pomiar wskaźników doświadczeń użytkownika, który odwiedza naszą stronę internetową. Na chwilę obecną (2020 r.) w skład Web Vitals wchodzą trzy wskaźniki: LCP, FID oraz CLS. Badają one wydajność ładowania danej strony, jej interaktywność oraz stabilność wizualną.
Wszystkie te czynniki zorientowane są na doświadczeniu użytkownika z naszą stroną. Co za tym idzie, z czasem mogą one ewoluować lub zostaną dodane do nich nowe funkcje.
Wskaźniki Core Web Vitals:
LCP – Largest Contentful Paint
Largest Contentful Paint (LCP) – mierzy prędkość ładowania największego elementu treści na stronie. Aby zapewnić prawidłową obsługę, LCP powinno wynosić poniżej 2.5 sekundy. Musimy jednak pamiętać, że LCP, nie mierzy pełnego załadowania strony.


FID – First Input Delay
First Input Delay (FID) – mierzy czas reakcji strony na interakcję użytkownika. Prawidłowy FID nie powinien przekraczać 100 ms, aby uruchomić kolejną akcję. Tak więc FID określa czas, który mija od momentu, kiedy użytkownik po raz pierwszy kliknie odnośnik na naszej stronie, do momentu, w którym przeglądarka rzeczywiście odpowie na kliknięcie.


CLS – Cumulative Layout Shift
Comulative Layout Shift (CLS) – mierzy stabilność wizualną witryny oraz częstotliwość, z jaką użytkownicy doświadczają nieoczekiwanych zmian układu strony na ekranie. Prawidłowe CLS powinno wynosić poniżej 0.1.


Jak wygląda strona w Google?
Prawidłowo przygotowana strona według Google powinna spełniać szereg czynników, które wchodzą w skład Page Experience Signals. Page Experience Signals to zestaw wskaźników, mierzonych przez Google, które pomagają sprawdzić, czy użytkownik odwiedzający naszą stronę internetową będzie miał z nią dobre doświadczenia.


Dobra strona internetowa, oferująca przyjazne doświadczenia dla użytkownika powinna być:
- Mobile Friendly – czyli przyjazna i dostosowana do urządzeń mobilnych;
- Safe Browsing – czyli umożliwiać bezpieczne przeglądanie treści, nie oferując złośliwego oprogramowania lub fałszywych informacji;
- HTTPS – powinna posiadać zainstalowany certyfikat SSL, o którym więcej mówiliśmy w poprzednim artykule: HTTP vs HTTPS – różnice w protokole;
- No Intrusive Interstitials – nie powinna zawierać żadnych elementów zakłócających czytelność głównego artykułu na stronie, mogą to być wyskakujące okienka lub reklamy.
Od 2021 roku w skład Page Experience Signals będą wchodziły także wskaźniki Web Vitals.
Jaki wpływ będzie miał Core Web Vitals na SEO?
Według naszych obserwacji wiele witryn internetowych już teraz oferuje przyjazne dla użytkowników doświadczenia ze stroną. Posiadają strony dostosowane do urządzeń mobilnych, mają zainstalowany certyfikat SSL, oferują bezpieczne przeglądanie stron, a także zrezygnowało w nich z wyskakujących popupów. Również, dzięki wykorzystaniu szeregu narzędzi od Google, wielu właścicieli domen zwracało także szczególną uwagę na prędkość ładowania strony.
Dlatego sądzimy, że wiele stron już teraz dba o odpowiednie wskaźniki LCP, FID oraz CLS, nie zdając sobie nawet sprawy, że wkrótce okażą się one kluczowym czynnikiem podczas wprowadzania kolejnych aktualizacji głównego algorytmu Google.
Dzięki informacji od Google, na kilka miesięcy przed wprowadzeniem aktualizacji, możemy się do niej przygotować. Popracować nad naszymi stronami i sklepami online, aby zwiększyć pozytywne doświadczenia naszych użytkowników.
Zmiany w Karuzeli AMP
Do tej pory, najważniejsze artykułu na urządzeniach mobilnych wyświetlane są w karuzeli newsów, wyłącznie w przypadku, gdy są przystosowane w formacie AMP. Więc wspierają szybkie ładowanie stron na urządzeniach mobilnych.
Po wprowadzeniu Core Web Vitals ma się to zmienić. W głównej karuzeli artykułów na urządzeniach mobilnych będą wyświetlane również strony, które spełniają podstawowe założenia Core Web Vitals. Co za tym idzie, nie wystarczy już mieć strony AMP, należy także spełnić wszystkie warunki z Page Experience Signals. To właśnie tutaj może dojść do największego przetasowania wyników wyszukiwania.
Narzędzia pomocne przy optymalizacji pod kątem Core Web Vitals
Wraz z informacją o aktualizacji Core Web Vitals, Google udostępniło także grafikę. Grafika przedstawia narzędzia pomocne przy optymalizacji naszej strony pod kątem Core Web Vitals.


W Google Search Console zakładkę Core Web Vitals znajdziemy pod nazwą: Podstawowe Wskaźniki Internetowe. Pozostałe narzędzia i raporty postaramy się opisać w następnych artykułach.
Podsumowanie
Jak więc widzimy, Web Vitals nadal na pierwszym miejscu stawia pozytywne doświadczenia użytkowników oraz wartościowe treści na stronie, które nie będą zakłócane przez inne okienka lub spam. Dokładna data wprowadzenia Core Web Vitals nie jest jeszcze znana, ale ma zostać potwierdzona, na 6 miesięcy przed jej wprowadzeniem. Z naszego doświadczenia możemy śmiało powiedzieć, że warto już teraz zająć się poprawianiem wskaźników, nie czekając na ostatni moment.
Dziękujemy za poświęcony czas i zapraszamy Was do sekcji komentarzy. Co sądzicie o nowej aktualizacji Google, czy Wasze strony już teraz spełniają podstawowe założenia nowego Page Experience Signals? Mamy nadzieję, że tak!
Romek
Widać, że Google chyba zmienia nieco swoją politykę i o niektórych zmianach informuje nas z wyprzedzeniem. Pół roku, to naprawdę sporo czasu na ogarnięcie swoich stron.
OptiCeo
Tak Romku, nam również się to podoba, że niektóre zmiany są podawane do wiadomości publicznej znacznie szybciej. Mamy dzięki temu czas na poprawę niektórych aspektów strony i przygotowanie się w niewielkim stopniu do następnych aktualizacji:)
Aga
Sprawdziłam teraz te wskaźniki, będziemy musieli trochę nad tym popracować u nas w sklepie 🙂 Dziękuję za super artykuł! Chociaż raz nie prześpimy aktualizacji 😀
OptiCeo
Mamy nadzieję, że wszystkim naszym czytelnikom uda się przygotować strony do tej aktualizacji 🙂 Pozdrawiamy Cię i życzymy powodzenia w działaniach! 😀
Julka
Hejka ponownie, szczerze mówiąc zainteresowaliście mnie tym… Jeśli to możliwe mogę prosić na maila trochę więcej szczegółów na temat tego page experience signals… O głównym temacie usłyszałam na spotkaniu, którzy rozmawiali coś o Google, postanowiłam poszukać i znalazłam informacje, jednak o reszcie nie słyszałam 🙁 chętnie dowiem się czegoś nowego, nie pracuję jako pozycjoner, ale mam własny mały biznes + męża informatyka, który mógłby wprowadzić poprawki u nas na stronie 🙂 Pozdrawiam!
OptiCeo
Witaj Julka! Podesłaliśmy Tobie kilka informacji na temat, o który prosiłaś 🙂 Przygotowujemy także obszerny artykuł o Page Experience Singals. Pozdrawiamy!
Polcars
My już rozpoczęliśmy nad tym pracę, idzie szybko i przyjemnie, nie musimy zbyt wiele poprawiać na szczęście.
OptiCeo
Cieszymy się, że nasi czytelnicy z reguły posiadają już dobrze przystosowane strony do nowych zmian, które wprowadza Google! Pozdrawiamy!
Marcin
poprawki z web vitals pozostały nam do wprowadzenia już tylko w 3 sklepach, pozostałe 7 mamy gotowe 😀 polecam się na tym skupić, już nie raz nas google zaskoczyło, a tym razem chociaż poinformowalo, czego możemy się spodziewać
OptiCeo
Jesteś już kolejną osobą wśród naszych czytelników, która podjęła już działania związane z Core Web Vitals. Cieszymy się z tego, że nasi czytelnicy tak szybko reagują na zmiany w Google i starają się wprowadzić poprawki! Pozdrawiamy!