Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od branży, w jakiej działamy oraz zasobów czasu i pieniędzy, które są potrzebne na prowadzenie firmowego bloga. W większości przypadków, prowadzenie bloga jest zalecane przez agencje pozycjonujące strony internetowe. Prowadząc bloga firmowego, budujemy wokół marki wizerunek eksperta, a także zwiększamy ruch na stronie i widoczność w sieci.
Blog firmowy to także idealne miejsce do sprzedaży naszych produktów i usług oraz do komunikacji z potencjalnymi Klientami poprzez sekcję komentarzy lub bezpośrednich pytań i odpowiedzi.
Ostatnio na naszym blogu: Wayback Machine co to jest?
Co w artykule?
- Czy warto prowadzić bloga?
- Zalety prowadzenia bloga firmowego
- Wady prowadzenia bloga firmowego
- Jak założyć blog firmowy?
- Prowadzić blog firmowy samemu, czy zlecić zewnętrznie?
- Podsumowanie
Czy warto prowadzić bloga?
Według doświadczeń naszych i naszych Klientów – WARTO! Dzięki prowadzeniu własnego bloga firmowego lub osobistego wyrabiamy wśród naszych odbiorców wizerunek eksperta. Nasze artykuły, które piszemy na blogu, mogą przyjmować różną formę, w zależności od branży, w jakiej działamy. Możemy publikować zarówno serię poradników, jak i typowo lifestylowy content związany z życiem wokół marki.


Artykuły na blogu powinny mieć jednak spójny przekaz. Jeśli decydujemy się na pisanie o łyżworolkach, to nie publikujemy na naszym blogu treści związanych z budowaniem domu (no chyba, że nasza ekipa buduje domy na łyżworolkach). W takim przypadku musimy trzymać się naszego głównego tematu (łyżworolki) i wokół tego budować strategię, na kolejne artykuły. Dobierać odpowiednie słowa kluczowe, tytuły oraz pisać wartościowe treści.
Blog firmowy, czy osobisty?
Blog firmowy, czy osobisty? W zależności od tego, czym się zajmujemy, istnieją dwie ścieżki rozwoju. Jeśli prowadzimy firmę, zatrudniającą setki osób, to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie budowanie bloga firmowego. Tym bardziej, jeśli ma on być (a powinien), publikowany na stronie naszej marki.


W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności nie zatrudniając żadnych pracowników, lepszym rozwiązaniem może okazać się blog osobisty. Taki blog wykreuje wizerunek eksperta w naszej osobie, przez co Klienci będą darzyć Cię większym zaufaniem i poważaniem. Prowadząc blog osobisty, możesz pozwolić sobie na więcej lifestylowych treści, które będą opisywały także Twoje zainteresowania i hobby. Dzięki temu przybliżysz się bardziej do swoich Odbiorców. Pamiętaj jednak, żeby taki content nie był Twoimi głównymi treściami na blogu! No, chyba że jesteś podróżnikiem i opisujesz swoje wyprawy. 🙂
Zalety prowadzenia bloga firmowego
Zalet prowadzenia bloga firmowego jest wiele. Jedną z głównych jest na pewno pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony, dostarczanie regularnie wartościowych treści i artykułów oraz budowanie wizerunku eksperta wokół marki. Poniżej przedstawiamy Wam 5 głównych zalet prowadzenia firmowego bloga.
Budowanie wizerunku eksperta
Pisząc artykuły na blogu, możemy wykreować wokół marki i pracowników wizerunek eksperta w swojej branży. Możemy dzielić się na blogu poradnikami z zakresu naszych usług i produktów, przeprowadzać różnego rodzaju testy, a także opiniować produkty i udzielać fachowych wywiadów. Blog firmowy jest idealnym miejscem, na publikacje artykułów związanych z naszą branżą, nowości, czy ciekawostek, do których mamy dostęp tylko my z racji działania w danym sektorze.
Zwiększenie ruchu na stronie
Dzięki prowadzeniu bloga firmowego możemy także zwiększyć ruch na naszej stronie, czy sklepie internetowym. Dobierając odpowiedni zakres słów kluczowych i strategię na publikowanie treści na blogu, dajemy robotom indeksującym pole do popisu. Nasycenie artykułów słowami kluczowymi odpowiednimi dla naszej działalności oraz regularne publikowanie treści na stronie zwiększa nasze szanse na przebicie się do TOP1 na wybrane frazy. Dzięki temu zwiększamy ruch na stronie, a co za tym idzie, możemy zwiększyć także konwersję zakupów lub rezerwacji, stosując odpowiednią taktykę linkowania wewnętrznego w artykułach na blogu.
Blog firmowy jako kanał komunikacji z Klientem
Blog to także idealne miejsce do komunikacji z Klientami poprzez sekcję komentarzy, publikowanie ankiet lub dawanie innych możliwości komunikacji z naszą firmą, na przykład poprzez formularze wewnątrz artykułów. Z sekcji komentarzy, często płyną do nas pytania związane z naszą działalnością lub sugestie, co możemy poprawić na stronie. Komentarze to także idealne miejsce do poznania naszych Klientów. Stosując odpowiednie zapytania w artykule na blogu, możemy poprosić naszych Klientów o odpowiedź, czym oni zajmują się na co dzień, albo jak oceniają dany produkt lub usługę.


Pozytywny wpływ na SEO
Dzięki publikowaniu treści w sposób regularny oraz dobieraniu odpowiednich słów kluczowych do artykułu zwiększamy także ruch na stronie i pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Artykuły na blogu to idealne miejsce do umieszczania słów kluczowych i pozycjonowania na tzw. długi ogon (long tail). Publikowanie treści w sposób regularny, odświeżanie starych artykułów i komentowanie na stronie, ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie naszej strony. Roboty indeksujące widzą, że na naszej stronie przybywa wartościowej treści, a Klienci chętnie udzielają się w sekcji komentarzy lub po prostu czytają nasze treści. Dzięki czemu zwiększa się czas przebywania na stronie i spada współczynnik odrzuceń.
Większa sprzedaż
Stosując właściwą strategię przy publikacji artykułów, możemy także zwiększyć sprzedaż naszych artykułów lub usług, omawiając ich właściwości lub zakres. Stosując odnośniki do produktów (w artykułach), o których właśnie piszemy, prowadzimy naszego czytelnika wprost do produktu, który może kupić w naszym sklepie. W artykułach lub pod nimi możemy proponować naszym czytelnikom różnego rodzaju usługi.
Wady prowadzenia bloga firmowego
Czy zatem prowadzenie bloga firmowego ma jakieś wady? Oczywiście, jedną z głównych „wad„ prowadzenia bloga jest jego czasochłonność. Na publikowanie wartościowych treści w każdym tygodniu, a nawet kilka razy w tygodniu potrzebujemy przede wszystkim czasu.
Inwestycja czasu i pieniędzy
Aby prowadzić bloga, musimy przyjąć, że treści na nim powinny pojawiać się nie rzadziej niż raz w tygodniu. Co za tym idzie, w miesiąc czasu potrzebujemy minimum 4 wartościowe artykuły, które przyciągną uwagę naszych potencjalnych Klientów. Taka ilość artykułów, jeśli piszemy ją sami, wymaga zaangażowania i czasu, na zbadanie sytuacji na rynku, zebrania danych statystycznych – jeśli publikujemy statystyki oraz sprawdzenia słów kluczowych, których zamierzamy użyć.
Jeśli natomiast przekazujemy artykuły do napisania komuś z zewnątrz, to na pewno musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami. Pamiętajmy także, że artykuły techniczne są droższe od zwykłych tekstów pisanych. Dlatego w takim przypadku, musimy mieć najlepiej osobny budżet przeznaczony na bloga.
Planowanie – strategia
Planowanie publikacji artykułów oraz ustalenie strategii jest czasochłonne, ale wymaga także zaangażowania zwykle większej ilości pracowników. To właśnie pracownicy mogą podpowiedzieć nam tytuły kolejnych artykułów, poprzez pytania, które otrzymują od Klientów, lub po prostu znają branżę równie dobrze, jak my, ale wyczytali gdzieś, o czymś nowym. Przygotowanie strategii jest więc i zaletą i wadą, zaletą – ponieważ mamy lepszy kontakt z naszymi pracownikami, wadą natomiast z tego powodu, że przygotowanie strategii wymaga także ogromu pracy z naszej strony, lub środków finansowych, jeśli chcemy zlecić to zewnętrznej firmie.


Jak założyć blog firmowy?
Blog firmowy najczęściej zakładany jest jako osobna zakładka na naszej stronie. Może ona przybierać różne nazwy: Blog, Wiedza, Ciekawostki etc. w każdym razie, tego typu rozwiązanie, ma najlepszy wpływ na pozycjonowanie naszej strony internetowej. Innym kanałem „blogowania” może być profil na Facebook’u, Instagramie lub innych mediach społecznościowych. My jednak sugerujemy, aby Media Społecznościowe były jedynie „zajawką„ na temat naszej treści, którą publikujemy na stronie, a nie jedynym źródłem ich publikacji. Umieszczajmy więc na profilach społecznościowych odnośniki do naszych artykułów, dzięki temu, pozyskamy nowych czytelników.
WordPress = blog?
Mówiąc Blog w Świecie IT, najczęściej w odpowiedzi słyszymy WordPress! Dlaczego tak się stało? Cóż, WordPress jest obecnie jednym z bardziej popularnych CMS’ów na Świecie, a dzięki łatwej implementacji i łatwości obsługi jest przyjazny dla wielu użytkowników. Jest to platforma stworzona, głównie do blogowania. Dlatego idealnie nadaje się na blog firmowy. Dzięki tysiącom gotowych szablonów, z pewnością każdy wybierze coś odpowiedniego dla siebie. W ten sposób nie będzie musiał martwić się o budowę nowego szablonu od podstaw, tylko na potrzeby bloga.
WordPress to oczywiście niejedyne rozwiązanie, które pozwala na blogowanie. Większość nowych systemów CMS ma już taką funkcję. Nawet te, które jej nie mają można za pomocą wtyczki lub programisty dodać do systemu. Także wszystko zależy tutaj od naszych pomysłów lub rady informatyka / programisty, który opiekuje się naszym sklepem lub stroną. Wyznacznikiem może być tutaj także CMS, z którego już korzystamy. W większości przypadków będzie to i tak pewnie WordPress.
Prowadzić blog firmowy samemu, czy zlecić zewnętrznie?
Blog firmowy dobrze jest prowadzić samemu lub (jeszcze lepiej) wspólnie z pracownikami. To właśnie Wy znacie swoją branżę oraz swoich Klientów najlepiej. Jesteście w stanie dostarczyć im wartościowej wiedzy z wąskiego zakresu swoich usług i produktów, a także rozszerzyć ją o artykuły gościnne i sponsorowane. Musimy jednak pamiętać, że w takim przypadku nasi pracownicy mogą w tygodniu poświęcić więcej czasu na napisanie artykułu niż na obsługę Klienta, podobnie, jak i my sami.
W przypadku zlecenia prowadzenia bloga firmowego firmie zewnętrznej musimy natomiast liczyć się z kosztami. Także pamiętajmy, że firma zewnętrzna, często ma pod sobą wiele innych firm, oraz może nie znać naszej branży tak doskonale, jak my sami. Możemy jej co prawda podrzucać tematy na kolejne artykuły, jednak to znowu zabierze nam odrobinę czasu.
Podsumowanie
Jak więc widzimy, blog firmowy ma wiele zalet i jest idealnym miejscem komunikacji z naszymi Czytelnikami / Klientami. Z tego też powodu zachęcamy Was, do zastanowienia się nad wdrożeniem sekcji Blog na własne strony (jeśli jeszcze tego nie macie), lub regularnej publikacji wartościowych treści (jeśli już posiadacie bloga).
Prowadzić, czy nie prowadzić blog firmowy?
Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy Wam samym. Z naszego punktu widzenia możemy jedynie zasugerować, że warto prowadzić bloga. Jednak to od Was zależy, czy posiadacie na to wystarczające zasoby czasu i pieniędzy, a także, czy macie o czym pisać w swojej branży. My osobiście postanowiliśmy pisać artykuły z pobudek czysto hobbystycznych, lubimy to robić. Mamy wiedzę z zakresu pozycjonowania i optymalizacji stron, którą chcemy się z Wami dzielić i pomagać w rozwiązywaniu problemów.
Dlatego wybór, czy prowadzić, czy nie prowadzić bloga pozostawiamy Wam samym 🙂


A Wy… czy posiadacie własnego bloga firmowego lub osobistego? Jeśli tak, to podzielcie się odnośnikami w sekcji komentarzy, chętnie poznamy naszych czytelników! 🙂
Zobacz także: Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe 2020
Dagmara
Bardzo fajny artykuł i przejrzysty, przyjemnie się czyta, dziękuję za niego. Prowadzę zakład kosmetyczny i zastanawiałam się właśnie nad blogiem dla mojego salonu, muszę spróbować i zacząć pisać 🙂
OptiCeo
Dziękujemy za miłe słowa! Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia w pracy! 🙂
Auto Części
Prowadzimy bloga już od jakiegoś czasu, szukaliśmy długo na niego koncepcji, aż wreszcie chyba trafiliśmy w sedno. To, czego szukają nasi klienci, to porównywanie i testy części. Dlatego od początku tego roku, na naszym blogu głównie publikujemy tego typu treści, a sporadycznie jedynie testy samochodów. Z naszej strony możemy również polecić wszystkim prowadzenie bloga, ruch na stronie znacząco u nas wzrósł, a przy tym i sprzedaż rośnie!
Artykuł pomimo swojej długości czyta się przyjemnie, pierwszy raz jestem na tej stronie, ale podoba mi, widać, że lubicie, to co robicie
OptiCeo
Cieszymy się, że udało się znaleźć niszę! Teksty pod tą branżę są niezwykle wymagające, a konkurencja duża, dlatego tym bardziej gratulujemy pomysłu z testami!
Polo Si
Zastanawialiśmy się właśnie, czy warto. Prowadzimy blog firmowy u siebie już od ponad roku, jednak bardzo sporadycznie wrzucamy artykuły, raz na miesiąc, może rzadziej, ruch na tych stronach jest, jednak nie przenosi się on na zakupy – nasza wina, nie korzystamy zupełnie z dobrodziejstw linkowania produktów 🙁 dziękujemy za artykuł, postaramy się zwiększyć liczbę wpisów przez jakiś czas i zobaczymy, czy będą efekty, odezwę się jeszcze, aby przekazać wieści!
OptiCeo
Myślimy, że warto spróbować 🙂 Sami kiedyś prowadziliśmy podobnego bloga, pracując w jednej z firm. Tam również sporadycznie umieszczany był artykuł, teraz, gdy do tego zadania przydzielona jest jedna, konkretna osoba, ruch na blogu znacząco wzrósł, a strona generuje kolejne wzrosty zarówno sprzedaży, jak i odwiedzin.
Romek
Wooow, świetny artykuł! Tym razem nie jestem pierwszy, ale nie ma co się dziwić. Dzięki tym poradom, które zamieszczacie cały czas moja nowa strona rośnie w sile, dziękuję i cieszę się, że was czytam, pomagacie mi bardzo.
OptiCeo
Dziękujemy za miłe słowa Romku, trzymamy kciuki za dalsze Twoje działania! Cieszymy się, że jesteś z nami i korzystasz z naszych porad! 🙂
Tosia
po przeczytaniu pierwszego akapitu miałam wątpliwości, jednak gdy przewinęłam dalej zobaczyłam kolejne treści to już owych nie mam, bardzo szczegółowo przedstawione wady i zalety, biorę się więc do pracy i wproawadzam bloga u siebie, dziękuję! 🙂
OptiCeo
Dziękujemy za komentarz, cieszymy się, że kolejna osoba zdecydowała się na założenie własnego bloga po przeczytaniu tego artykułu! Naprawdę jest nam niezmiernie miło z tego powodu!
Oliwka
Zastanawiam się nad tym już od kilku lat i się zabrać nie mogę, teraz przez skutki pandemii temat powrócił. Myślę, że nadszedł już czas, prowadzę salonik kosmetyczny, ale myślę, że to nie przeszkód iż w pisaniu artykułów, połączę pracę, z poradnikami
OptiCeo
Dziękujemy za komentarz, cieszymy się, że jest Pani kolejną osobą, którą powyższy artykuł zainspirował do stworzenia własnego bloga! Życzymy powodzenia w pisaniu 🙂
Kondzio
Bardzo ciekawy artykuł, dziękuję za cenną dawkę wiedzy
OptiCeo
Dziękujemy za komentarz i miłe słowa!
Klaudia
Bardzo fajny artykuł, przyjemnie się czytało, na tyle przyjemnie, że warto zostawić komentarz 🙂
OptiCeo
Dziękujemy Pani Klaudio 🙂
Alek
Blog firmowy to jedno, jednak nie każdy z naszych pracowników chce i umie pisać artykuły, czy w takim przypadku powinniśmy nalegać aby dodali coś od siebie, czy lepiej zlecić teksty innym?
OptiCeo
Alek, z naszego punktu widzenia byśmy nie narzucali pracownikom w takim przypadku dodatkowej pracy. Jeśli nie chcą lub nie umieją pisać, to takie artykuły mogą się okazać mało wartościowe. Znacznie lepiej w takim przypadku będzie posłużyć się zawodowym copywriterem 🙂