Jak już doskonale wiemy z poprzednich wpisów na blogu, każda witryna w internecie zmaga się z ogromną ilością stron o zbliżonej tematyce i konkurencyjności. Co za tym idzie, musi walczyć o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na różne sposoby. Jednym z nich jest stosowanie danych strukturalnych schema.org. Dane strukturalne pomagają nie tylko robotom indeksującym odnaleźć się w strukturze strony. Potrafią także urozmaicić wygląd naszego sklepu online w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu nasza witryna staje się bardziej atrakcyjna od innych i istnieje duże prawdopodobieństwo, że potencjalni Klienci odwiedzą właśnie nasz sklep internetowy.
Zobacz także: Czy warto prowadzić firmowego bloga?
Spis treści:
- Co to są dane strukturalne – schema.org?
- Schema dla produktów w sklepie internetowym
- Jakie korzyści mogą przynieść dane strukturalne w e-commerce?
- Jakie dane strukturalne warto wprowadzić dla produktu w sklepie internetowym?
- Podsumowanie
Co to są dane strukturalne – schema.org?
Dane strukturalne to nic innego jak specjalne znaczniki internetowe. Zazwyczaj prezentowane są jako kod HTML, który webmasterzy mogą używać do oznaczania elementów na stronie w sposób zrozumiały dla wszystkich, głównych wyszukiwarek internetowych. Projekt schema.org opracowywany jest przy współpracy Google, Microsoft, Yandex oraz Yahoo!


Dzięki danym strukturalnym stosowanym w formatach Microdata, RDFa lub JSON-LD ułatwiamy robotom indeksującym poruszanie się po strukturze naszego sklepu internetowego. Dane strukturalne pomagają nam także rozbudować opis naszej strony (tzw. snippet) w wynikach wyszukiwania organicznego, wzbogacić go i poszerzyć o dodatkowe parametry produktu, takie jak: cena, dostępność, ocena produktu, recenzje itp.


Schema dla produktów sklepie internetowym
Wdrożenie danych strukturalnych w sklepie internetowym może zwiększyć nie tylko pozycje naszego sklepu i poszczególnych produktów, ale również przyczynić się do znacznie większej konwersji na stronie. Schema.org został opracowany w taki sposób, aby pomóc także w prezentowaniu produktów. Idąc tym tropem, w naszym sklepie internetowym powinniśmy skorzystać przede wszystkim z zakładek /Product oraz /Offer na stronie schema.org.
W zależności od asortymentu naszego sklepu internetowego i branży, w jakiej działamy, powinniśmy wybrać odpowiedni rodzaj danych strukturalnych, które obejmują zarówno firmy lokalne, restauracje, sklepy, produkty, oferty oraz wiele innych.
Według informacji umieszczonych na stronie schema.org, w przypadku dwóch powyższych kategorii zaleca się zastosowanie:
Product – dowolny oferowany produkt lub usługa. Na przykład: para butów, bilet na koncert, wynajem samochodów lub odcinek programu TV transmitowanego online.


Offer – oferta przeniesienia niektórych praw do przedmiotu lub świadczenia usług – na przykład oferta sprzedaży biletów na imprezę, wypożyczenie płyty DVD z filmem, naprawy motocykli lub biblioteka.


Jakie korzyści mogą przynieść dane strukturalne w e-commerce?
Korzyści płynące z zastosowania danych strukturalnych są widoczne głównie dla robotów indeksujących, które pomagają wyszukiwarkom w lepszym zrozumieniu zawartości naszej karty produktowej. Wiedzą, w którym miejscu znajduje się opis przedmiotu, zdjęcie, cena, a także jakimi opiniami cieszy się dany produkt.


Ponadto dane strukturalne zwiększają w sposób bezpośredni naszą widoczność w wynikach wyszukiwania organicznego. Nie mamy tutaj co prawda na myśli bezpośrednio pozycji w wyszukiwarce, ale widoczność wyników, w których stosowane są gwiazdki, oceny, opinie, dostępność na magazynie, czy też zdjęcie przedstawiające oferowany produkt. Te wszystkie czynniki wzbogacają opis naszej witryny i zachęcają do kliknięcia właśnie w nasz odnośnik. Zwiększamy tym samym ruch na naszym sklepie internetowym, a co za tym idzie szansę na większą konwersję.
Jakie dane strukturalne warto wprowadzić dla produktu w sklepie internetowym?
Jak już wyżej wspomnieliśmy, w sklepie internetowym możemy wykorzystać co najmniej kilka, jeśli nie kilkanaście znaczników schema:
Produkt (product)
Jest to najważniejszy znacznik, który powinien znaleźć się na karcie produktowej w sklepie internetowym. Dzięki niemu nasz przedmiot będzie wyświetlał się w atrakcyjny sposób w wynikach wyszukiwania organicznego.


Niezbędne znaczniki do użycia wraz z Product:
Name – pełna nazwa oferowanego produktu
Description – opis oferowanego przedmiotu
Image – adres URL zdjęcia przedstawiającego oferowany prodkukt
Brand – marka / producent przedmiotu
SKU – numer serujny
Cena (price)
Aby wzbogacić nasz snippet, powinniśmy skorzystać także z elementów znacznika Offer. Umożliwiają one dodanie (oznaczenie) ceny produktu, na karcie produktu. Cenę oznaczamy znacznikiem price, który powinniśmy uzupełnić także o znacznik priceCurrency. Informuje on użytkownika, w jakiej walucie podana jest cena produktu.


Dostępność Produktu
Dostępność naszego produktu możemy oznaczyć za pomocą znacznika availability, który pokaże stan magazynowy – dostępność produktu w wynikach wyszukiwania. W wyszukiwarce Google użytkownik otrzyma informację W magazynie lub Brak na stanie, w przypadku, gdy dany produkt został wyprzedany.
Ocena i opinie
Bardzo istotnym elementem w sklepie internetowym jest także ocena produktu i opinie na jego temat. Również i w tym przypadku organizacja Schema opracowała odpowiednie znaczniki, które pomagają w lepszym zrozumieniu ocen użytkowników i Klientów danego przedmiotu. Jeśli chcemy wprowadzić poprawnie „gwiazdki”, powinniśmy skorzystać ze znaczników: ratingValue (średnia ocen), bestRating/worstRating (najlepsza/najgorsza ocena) oraz ratingCount (liczba wystawionych opinii).


Pamiętajmy jednak, aby były to realne oceny Klientów. Nie manipulujmy ocenami produktów, wystawiając nierealne liczby ocen z automatu. Google wyczuwa takie manipulacje i może nałożyć karę.
Breadcrumbs
Stosowanie breadcrumbs, czyli ścieżki umożliwiającej łatwiejszą orientację w strukturze naszego sklepu internetowego stało się już niejako standardem. Dlatego, jest to znacznik, który powinniśmy także – w pierwszej kolejności zastosować w naszym sklepie internetowym.


Linkowanie podstron
W przypadku sklepu internetowego warto także zadbać o intuicyjną nawigację. Do tego celu możemy skorzystać ze znacznika url, który pozwala dodać szybkie odnośniki do kategorii bezpośrednio z wyników wyszukiwarki Google.
Dane kontaktowe
Dane kontaktowe w sklepie internetowym to podstawa. Jednak przy pracach nad stroną, to właśnie często te najbardziej trywialne rzeczy umykają naszej uwadze. Dlatego pamiętajmy, aby za pomocą danych strukturalnych dodać także dane kontaktowe z naszą firmą. Powiążemy tym sposobem kanały Social Media, a także zaprezentujemy lokalizację i adres firmy.
Podsumowanie
Jak więc widzimy, dane strukturalne nie tylko pomagają lepiej zorientować się w strukturze naszego sklepu internetowego robotom indeksującym. Pomagają one także w zwiększeniu współczynnika CTR i odwiedzin naszej witryny. Co za tym idzie, mogą przekładać się na większą ilość konwersji użytkowników. Schema.org rozwijany jest przez największe wyszukiwarki na Świecie. Dlatego warto zainteresować się tym tematem szerzej i zacząć wdrażać dane strukturalne do własnego sklepu internetowego. W ostatnim artykule przedstawiliśmy dane strukturalne przydatne do sekcji FAQ, które także będą przydatne w przypadku sklepu internetowego.
Zobacz także: Sekcja FAQ – co to takiego?
Tymczasem dziękujemy za uwagę i poświęcony czas na przeczytanie powyższego artykułu. Zapraszamy do sekcji komentarzy, w której możecie podzielić się opinią na temat danych strukturalnych, których używacie u siebie na stronie. Dajcie znać, czy słyszeliście w ogóle o schema.org. Pamiętajcie, że jeśli interesuje Was jakiś temat, napiszcie w komentarzu, a my postaramy się go omówić w kolejnym artykule.
Oliwka
dziękuję, chciałam was w jednym z ostatnich artykułów poprosić właśnie o ten temat, mikrodanych. Zostałam uprzedzona 😀
OptiCeo
Cieszymy się, że mogliśmy pomóc. Jeśli ma Pani inne propozycje, na kolejne artykuły to chętnie wysłuchamy i przygotujemy 🙂