Frequently Asked Questions

Sekcja FAQ – co to takiego?

Sekcja FAQ na stronach internetowych zyskała w ostatnim czasie niezwykłą popularność. Stała się stałym elementem, o którym powinniśmy pamiętać podczas tworzenia lub rozbudowywania strony internetowej. Odkąd w 2019 roku, Google wprowadziło FAQ do Rich Snippets, a więc wyników rozszerzonych, pojawiających się w wyszukiwarce Google, popularność sekcji znacząco wzrosła.

Obecnie sekcja FAQ (z ang. Frequently Asked Questions) wykorzystywana jest nie tylko w celach komunikacji z Klientami, aby odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania, ma ona także duże znaczenie podczas pozycjonowania stron, co opiszemy w dalszej części artykułu.

Ostatnio na naszym blogu: Co to jest Błąd 500 Internal Server Error?

Co w artykule?

Co to jest FAQ?

FAQ – z ang. Frequently Asked Questions, jest wydzieloną sekcją na stronie, w której publikujemy najczęściej pojawiające się pytania od naszych Klientów, oraz odpowiedzi. Sekcja FAQ jest ważnym elementem każdej strony internetowej. Jak pokazują badania, coraz więcej Klientów naturalnie poszukuje sekcji FAQ na stronie, sprawdzając w ten sposób koszty dostawy lub czasu wysyłki.

Przykład 1: Pytania i odpowiedzi na Allegro
Przykład 1: Pytania i odpowiedzi na Allegro

Sekcja FAQ jest także jednym z elementów content marketingu i pozwala skutecznie rozwiać wątpliwości potencjalnych Klientów naszego sklepu internetowego lub strony, co zwiększa zaufanie, a tym samym prawdopodobieństwo konwersji w naszym sklepie online.

Zalety wprowadzenia sekcji z najczęściej zadawanymi pytaniami

Dobrze przygotowana strona z najczęściej pojawiającymi się pytaniami może przyczynić się nie tylko do zwiększenia sprzedaży i obrotów w naszym sklepie internetowym. Jest to także skuteczny kanał komunikacji z naszymi Klientami, który oferuje odbiorcom doraźną pomoc, a nam samym pozwala zaoszczędzić masę czasu, który musieliby spędzić na odpowiadaniu na każde pytanie mailowo i personalnie do każdej z osób.

Wspiera proces pozycjonowania serwisu

Najczęściej zadawane pytania na stronie internetowej lub sklepie online pomagają nie tylko w zaoszczędzeniu czasu podczas komunikacji z Klientami. Dobrze przygotowana sekcja FAQ pozwoli uzyskać wyższe pozycje w Google oraz osiągnąć tzw. rich snippets w wynikach wyszukiwania z najczęściej pojawiającymi się pytaniami. Ponadto FAQ, to także idealne miejsce, aby kierować Klientów do konkretnych podstron poprzez linkowanie wewnętrzne. Możemy w ten sposób kierować Klientów do strony opisującej szczegółowo koszty wysyłki za granicę lub do konkretnego produktu.

Przykład 2: Pytanie i odpowiedź w Asystencie Głosowym
Przykład 2: Pytanie i odpowiedź w Asystencie Głosowym

Zwiększa wiarygodność strony

Najczęściej zadawane pytania na stronie mogą także zwiększyć wiarygodność naszej strony i firmy. Możemy w nich odpowiedzieć na pytania związane z dojazdem do naszej firmy lub informacje, w jakim zakresie usług działamy. Ponadto tworząc rozbudowane odpowiedzi na pytania naszych Klientów, pokazujemy się w roli eksperta, co także przyczynia się do budowania wizerunku w swojej branży podobnie jak blog firmowy.

Doskonały element content marketingu na stronie

FAQ jest także doskonałym elementem content marketingu. Tworząc odpowiednią sekcję z pytaniami i odpowiedziami, zwiększamy ilość tekstu na naszej stronie. W odpowiedziach na najczęściej pojawiające się pytania możemy także używać linków wewnętrznych kierujących do naszych artykułów, które szerzej opisują dane zagadnienie.

Zaspokaja potrzeby Klientów

Dzięki rozbudowanej sekcji FAQ nasi Klienci znajdują odpowiedzi na nurtujące ich pytania od razu. Nie muszą oni już pisać maili i czekać na odpowiedź, są w stanie przejść bezpośrednio do sekcji najczęściej zadawanych pytań i odnaleźć odpowiedź, na swoje – zadane pytanie.

Sekcja FAQ – jak napisać?

Każda sekcja FAQ powinna być unikatowa i stricte związana z naszą branżą, w jakiej się poruszamy. Powinna zawierać pytania, które Internauci najczęściej zadają, oraz odpowiedzi sformułowane prostym i zrozumiałym językiem. Zarówno pytania i odpowiedzi powinny zostać opublikowane przez autorów witryny. W przeciwnym wypadku mamy do czynienia nie z FAQ, a z Q&A.

Jak więc wybrać pytania do sekcji FAQ?

Powinniśmy przede wszystkim szczegółowo przeanalizować pytania pojawiające się w sieci odnośnie do naszej usługi, marki, produktu lub całej branży, w której pracujemy. Doskonałym miejscem do znalezienia powyższych pytań są fora internetowe.

W kolejnym kroku możemy udać się na profile społecznościowe i prześledzić w nich komentarze, które zostawiają Klienci pod naszymi postami lub postami konkurencji w naszej branży.

Przykład 3: Pytania i odpowiedzi na temat Covid
Przykład 3: Pytania i odpowiedzi na temat Covid

Pytania, które najczęściej się pojawiają w wiadomościach mailowych, bezpośrednio od Klientów, również powinniśmy umieścić w sekcji FAQ naszej strony. Dzięki czemu zaoszczędzimy czas naszych Pracowników, którzy regularnie odpisują na powyższe pytania, do każdego Klienta osobno. Tutaj również należy zwrócić uwagę na pytania padające podczas rozmów telefonicznych z naszymi Klientami.

Dobrym sposobem, stosowanym przez wiele większych marek, jest także dodanie na stronie internetowej specjalnego formularza dla Klientów, który umożliwia im zadawanie pytań. Dla naszych Klientów często taki formularz umieszczamy na końcu procesu zakupowego, aby powiedzieli nam, czy sprawnie przebiegł proces zakupowy oraz, czy nie było żadnych problemów, a także prosimy o sugestie, co możemy jeszcze poprawić.

Dane strukturalne, a sekcja FAQ

Od niedawna Google pozwala na stosowanie danych strukturalnych dla stron FAQ (FAQ Page). Raporty związane z nimi pojawiają się również w Google Search Console. Dzięki zastosowaniu poprawnych danych strukturalnych mamy szansę w wynikach wyszukiwania Google pojawić się w tzw. Rich Snippets, a więc wynikach rozszerzonych. Nasza sekcja FAQ w ten sposób zajmuje znacznie większe pole w wynikach organicznych wyszukiwarki niż zwykły wynik wyszukiwania.

Dodatkowo sekcja FAQ pozwala także lepiej wykorzystywać potencjał asystentów głosowych, w tym – w szczególności asystenta Google. Według Google potencjał wyszukiwania głosowego rośnie z roku na rok. Już teraz korzysta z tego sposobu ponad 20% użytkowników mobilnych!

Przykład 4: Najczęściej zadawane pytania Google
Przykład 4: Najczęściej zadawane pytania Google

Jak sekcja FAQ wpływa na pozycjonowanie strony?

Najczęściej zadawane pytania mogą poprawić pozycję wyszukiwania naszej witryny. Dzięki temu, że wyniki z sekcji FAQ pojawiają się bezpośrednio w przeglądarce, zajmują one pozycje w tzw. rich snippets. Ponadto, prawidłowo zoptymalizowana strona FAQ wpływa pozytywnie na aspekty pozycjonowania pod wyszukiwanie głosoweasystentów głosowych.

Należy jednak pamiętać, aby nie wykorzystywać sekcji FAQ do zapychania jej słowami kluczowymi oraz linkami. Strona najczęściej zadawanych pytań powinna odzwierciedlać jak najbardziej naturalne zapytania Klientów i odpowiedzi, które faktycznie mają sens. Ponadto strona ta musi być także odpowiednio zoptymalizowana pod urządzenia mobilne, posiadać odpowiednie title i metadane. Nie wystarczy w niej upchnąć jedynie słowa kluczowe i mikro dane.

Podsumowanie

Jak więc widzimy, sekcja FAQ ma wiele pozytywnych aspektów względem pozycjonowania strony. Pozwala ukazywać się w wynikach rozszerzonych, a także ma większe szanse pojawić się w wynikach wyszukiwania głosowego. Ponadto FAQ, pozwala nam zaoszczędzić czas, który musielibyśmy poświęcić na odpowiedzi każdemu Klientowi z osobna. Wygląda więc na to, że sekcja FAQ przynosi naszej stronie jedynie same korzyści. Należy jednak pamiętać, że taką stronę lub sekcję należy wprowadzić na stronę, a więc początkowo poświęcić czas na jej budowę. Następnie musimy wyszukać najczęściej pojawiające się pytania w internecie oraz przygotować do nich odpowiedzi. To wszystko wymaga czasu, jednak początkowa inwestycja kilku lub kilkunastu godzin z pewnością szybko się zwróci.

A Wy, czy posiadacie sekcję FAQ na swojej stronie internetowej lub sklepie online? Jaki wpływ na pozycjonowanie strony wywarła ona u Was? Czy Wasi Klienci trafiają do niej, czy nadal pojawia się szereg pytań poprzez wiadomości email lub rozmowy telefoniczne? Dajcie znać, co o tym sądzicie i zapraszamy Was już za tydzień!

Zobacz także: Czy warto prowadzić firmowego bloga?

Udostępnij na:

Podobne artykuły

2 Komentarze/y

  1. Avatar

    Romek

    Kolejna przydatna dawka wiedzy, dzięki! Właśnie pracuję nad FAQ dla mojej kolejnej już strony, wykorzystam narzędzia o których piszecie

    1. Avatar

      OptiCeo

      Dziękujemy Romek, za kolejny bardzo motywujący komentarz 🙂

Napisz coś od siebie :)

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll Up