Czym jest Google Analytics?
Pewnie wielu naszych Czytelników słyszało już o Google Analytics, ale czy naprawdę wiemy, jak działa? W większości poradników widzimy jedynie wzmiankę informującą nas o tym, że Google Analytics mierzy ruch na naszej stronie internetowej lub sklepie i od razu przechodzimy do poradnika „Jak dodać Google Analytics do strony?„.
Zanim przejdziemy do „instalacji” Google Analytics na naszej stronie internetowej, zastanówmy się, na jakiej podstawie zbierane są dane na temat osób odwiedzających naszą witrynę. W pozyskiwaniu informacji pomaga tzw. kod śledzący umieszczany wewnątrz struktury naszej strony / sklepu nazywany GATC, wykorzystuje on znaczniki JavaScript w celu dostarczenia informacji do Google. Schemat działania jest w takim przypadku niezwykle prosty. Jeśli użytkownicy odwiedzają naszą stronę internetową, serwer wysyła do przeglądarki użytkownika konkretną informację, która jest zapisywana w ciasteczkach (ang. cookies). To właśnie w ciasteczkach przechowywane są najważniejsze informacje na temat użytkownika, który właśnie odwiedził naszą stronę internetową. Pliki te (ciasteczka), trafiają następnie na zewnętrzne serwery Google, skąd są pobieranie do narzędzia analitycznego, które generuje nam – użytkownikom, przejrzyste raporty. Stworzony w ten sposób raport możemy odczytać w interfejsie Google Analytics.
Jak utworzyć konto w Google Analytics?
Skoro już wiemy, w jaki sposób zbierane są dane w Google Analytics, możemy przejść do kolejnego etapu – założenia konta w Google Analytics.
Co nam będzie potrzebne ?
Konto Google – zapewne spora część użytkowników, korzysta już z konta Google, robiąc zakupy w sklepie Play lub korzystając z poczty elektronicznej na platformie Gmail.
Dostęp do panelu administracyjnego lub plików źródłowych naszej strony internetowej, którą chcemy śledzić.
Przeglądarka Google Chrome oraz wtyczka Google Tag Assistant, która pozwoli nam sprawdzić, czy prawidłowo dodaliśmy kod śledzący do strony.
Zaczynajmy!
Pierwszym etapem przygody z Google Analytics jest oczywiście zalogowanie się na stronie: Google Analytics (https://analytics.google.com/analytics/web/) za pomocą swojego konta Gmail. Jeśli nie posiadasz konta Gmail – nic straconego. Możesz je utworzyć zupełnie za darmo na potrzeby analizy danych z Twojej strony. Aby tego dokonać, na stronie, która się pojawi (po kliknięciu powyższy odnośnik), należy kliknąć przycisk „Utwórz konto” znajdujący się w lewym dolnym rogu, a następnie wypełnić wszystkie pola rejestracji.
Na kolejnym etapie mamy trzy ścieżki do wyboru:
- Wgrać czysty kod śledzenia na każdą stronę, którą chcemy monitorować;
- Skorzystać ze wtyczki, która uprości nam implementację kodu;
- Wykorzystać Google Tag Manager
Poniżej postaramy się wyjaśnić każdy możliwy scenariusz.
Scenariusz 1 – dodajemy kod do strony
Jest to chyba najbardziej tradycyjna droga w implementacji kodu Google Analytics ( skrót: GA) na stronie internetowej. Gdy zalogujemy się już do naszego panelu GA, przechodzimy do sekcji „Administracja„, znajdującej się w lewym dolnym rogu (zębatka). Naszym oczom ukaże się panel administracyjny konta Google Analytics. Klikamy w zakładce Konto przycisk + Utwórz konto.*
* Uwaga, jeśli posiadasz już konto w Google Analytics, a nie chcesz tworzyć odrębnego, możesz dodać swoją nową stronę internetową jako „Usługa”, w takim przypadku klikamy w drugiej kolumnie na przycisk „+ Utwórz usługę”.
Nadajemy nazwę nowemu Kontu (zachęcam do użycia nazwy firmy lub użytkownika, który będzie analizował dane). Po podaniu nazwy, zaakceptowaniu wszystkich opcji Zalecanych, klikamy przycisk Dalej (maksymalna liczba kont w usłudze Google Analytics wynosi 100 ).
Kolejna zakładka informuje nas, jaki rodzaj aplikacji internetowej mamy na celu mierzyć. Do wyboru mamy: Sieć (Ocena Witryny), Aplikacje (Ocena aplikacji na iOS i Androida), Aplikacje i Internet (Ocena użytkowników aplikacji i witryny). Skupimy się na pierwszej z nich, a więc: Sieć. Zaznaczamy pole Sieć i klikamy przycisk Dalej. W kolejnym punkcie Google prosi nas o podanie szczegółów usługi. Wprowadzamy tutaj nazwę witryny, URL witryny (prowadzący do strony głównej np. www.optistone.pl), pamiętajmy o prawidłowym protokole / przedrostku https:// lub http:// w przypadku braku certyfikatu SSL. Wybieramy Kategorię branży z dostępnych na liście oraz strefę czasową generowania raportów, w naszym przypadku jest to Polska (jeśli prowadzisz stronę dla innego rynku, wybierz inny kraj). Klikamy przycisk Dalej. Ukaże nam się okienko z regulaminem korzystania usługi.
Gratulacje!!!
Właśnie skonfigurowałeś wstępnie raportowanie z ruchu z Twojej witryny! Po krótkiej chwili zostaniesz przekierowany do zakładki <> Informacje o śledzeniu -> Kod Śledzenia, a Twoim oczom powinien ukazać się ekran taki jak poniżej.
Kod śledzenia, który widniejący w tej zakładce należy umieścić na każdej stronie, którą chcemy śledzić. Najlepiej dodać go do nagłówka <head> </head> na stronie (rekomendowany sposób Google).
Scenariusz 2 – wykorzystujemy plugin WordPressa
Jest to najprostszy sposób instalacji Google Analytics na stronie opartej o na silniku WordPress. Aby dodać Google Analytics za pomocą wtyczki, musimy zalogować się do kokpitu (panelu administracyjnego) naszej strony (domyślnie /wp-admin/).
Następnie przechodzimy do zakładki Wtyczki, znajdującej się po lewej stronie w menu, kolejnym etapem jest znalezienie interesującego nas pluginu. W tym celu klikamy na Dodaj Nową na samej górze strony, a następnie w polu Szukaj wtyczek wpisujemy nazwę Analytics. Wybieramy wtyczkę najbardziej rekomendowaną, aktualizowaną na bieżąco z dobrymi ocenami i klikamy Zainstaluj, a następnie Aktywuj.
W tej chwili mamy już wtyczkę, ale nadal nic ona nie robi na naszej stronie, dlatego udajemy się najpierw na stronę Google Analytics, wykonujemy wszystkie kroki jak w pierwszym scenariuszu powyżej. Gdy dojdziemy do ostatniego kroku i ukaże nam się Kod Śledzenia, nie kopiujemy go. Za to kopiujemy jedynie Identyfikator Śledzenia znajdujący się na górze strony.
Mając skopiowany identyfikator śledzenia, wracamy do naszego panelu WordPress. Wchodzimy w ustawienia wtyczki, którą przed chwilą zainstalowaliśmy i w polu Google Analytics Tracking ID wklejamy nasz identyfikator. Klikamy na dole strony Zapisz zmiany i gotowe!
Scenariusz 3 – korzystamy z Google Tag Manager
Temu scenariuszowi przyjrzymy się w jednym z kolejnych artykułów na blogu, gdy omówimy szczegółowo rolę Google Tag Manager. Artykuł o Google Tag Manager zostanie podlinkowany TUTAJ, gdy tylko się ukaże.
Google Analytics na Twojej stronie
Od teraz, wchodząc na konto Google Analytics będziesz widział dane spływające ze swojej strony internetowej w sposób przyjemny dla oka. Analiza wykresów i zachowań użytkowników pomoże Tobie sprawniej kontrolować działania marketingowe i lepiej dostosować stronę dla swoich odbiorców.
Dziękujemy serdecznie za poświęcony czas, zachęcamy do komentowania naszych wpisów, a także zgłaszania własnych tematów, na kolejne artykuły na blogu!
W następnym artykule, który ukaże się za tydzień skonfigurujemy usługę Google Search Console.
Marta
Bardzo fajny artykuł, ostatnio za podłączenie Analyticsa do mojej strony firma chciała 300 zł, tutaj mam tą wiedzę za darmo! Dziękuję!!!
OptiCeo
Cieszymy się, że mogliśmy pomóc! Zapraszamy do śledzenia kolejnych wpisów! 🙂
Romek
Kolejny wartościowy artykuł, a widzę już następny! Dzięki!!!
OptiCeo
Oczywiście, kolejne artykuły publikujemy w każdy poniedziałek 🙂 Zapraszamy do śledzenia naszych artykułów na bieżąco 🙂
Drako
Dodany!
OptiCeo
Super, cieszymy się, że mogliśmy pomóc 🙂
Oliwka
Dużo screenów! Podoba mi się! 😀
OptiCeo
Dziękujemy za pozytywne słowa!
aow
hahaha a ja zastanawiałam się czemu mój identyfikator śledzenia nie wygląda tak samo, nie ma przerw… dobrze, że zapytałam przez fb
OptiCeo
Cieszymy się, że mogliśmy pomóc! 🙂
Madzia
trafiłam tutaj przez przypadek, ładna strona
OptiCeo
Dziękujemy Pani Magdo i Zapraszamy do śledzenia kolejnych artykułów! 🙂
Roxi
Dodałam za pomocą wtyczki na WP, szybko i przyjemnie tym bardziej, że nie ogarniam kodu strony kompletnie 😀 a informatyk zostawił mnie ze stroną samą sobie, po wykonaniu zadania
OptiCeo
Cieszymy się, że mogliśmy pomóc! 🙂 I gratulujemy umiejętności! 🙂
os
świetnie przedstawione, szybko i przyjemnie poszło z dodaniem tego na stronę
OptiCeo
Cieszymy się, że mogliśmy pomóc! 🙂
pati
przeczytane i dodane
wszystko działa
jak
należy…. oby wiecej takich stron
OptiCeo
Dziękujemy za miłe słowa i cieszymy się, że wszystko działa jak należy!
Sam
stronka dodana
działa wyśmienicie, chybaPrzynajmniej widzę swój ruch, jestem zalogowany i widzę tego użytkownika w widoku rzeczywistym
xyz
poradnik okej sprawnie wszystko dodałam i działa, DZIĘKUJĘ! <3
OptiCeo
Cieszymy się, że jest Pani kolejną osobą, która skorzystała z naszego poradnika i wszystko zadziałało! 🙂 Zapraszamy do lektury pozostałych artykułów i pozdrawiamy! 🙂
Marcel
mam dodany analytics na głównej stronie, robił to informatyk, teraz chciałem dodać samemu, na innej i się udało. dziękuję za poradnik, poszło sprawnie! bardzo dużo treści macie, fajnie opisane, można się z łatwością połapać, co i jak dodać
OptiCeo
Cieszymy się, że poradnik się przydał również i Tobie! Zapraszamy także do pozostałych naszych artykułów, które publikujemy każdego tygodnia w poniedziałek 🙂
Polcars
Dzięki! Wszystko działa jak należy 🙂
OptiCeo
Cieszymy się, że mogliśmy pomóc kolejnej osobie! 🙂
totem
Witam, a jeśli chcę dodać koleją stronę to tworzę nową usługę czy nowe konto w analitiks? Nie mogę sobie poradzić z dodaniem drugiej strony.
OptiCeo
Dzień Dobry, aby dodań nową stronę wystarczy przejść odpowiednio przez zakładki: Administracja -> Usługi -> Dodaj Usługę (druga kolumna panelu administracyjnego), tutaj dodajemy stronę. Nie ma konieczności dodawania nowego konta 🙂 Zakładka Administracja dostępna jest w lewym dolnym rogu, głównego panelu Google Analytics.