Jak wybrać domenę internetową

Domena internetowa – jak wybrać domenę?

Jak doskonale wiemy, aby zaistnieć w sieci, powinniśmy posiadać własną domenę internetową. Dzięki temu jesteśmy w stanie umieścić na niej stronę WWW, na której zaprezentujemy nasze produktu, usługi lub po prostu użyjemy jej jako wizytówki, lub portfolio. Dlatego z naszego punktu widzenia, domena internetowa powinna być niezwykle przemyślana. Z nazwą domeny wiążemy się zazwyczaj na długie lata. Budujemy wokół całe zaplecze wspomagające nas w Internecie.

W poniższym artykule postaramy się przybliżyć Wam, w jaki sposób wybrać domenę internetową. Gdzie można kupić domenę oraz gdzie sprawdzić jej historię. Ponadto zastanowimy się, czy domena osobista to także dobry pomysł. Zapraszamy do lektury!

Zobacz także: Czy warto prowadzić firmowego bloga?

Co w artykule?

Czym jest domena internetowa?

Domena internetowa składa się z przynajmniej dwóch części: nazwy głównej oraz rozszerzenia. Pierwszą część domeny tworzy zazwyczaj nazwa firmy / organizacji lub wcześniej przygotowane słowo kluczowe związane z działalnością, którą dana firma wykonuje. Rozszerzenie domeny mamy natomiast z góry ustalone. Możemy wybrać rozszerzenie regionalne, związane z krajem, w którym nasza firma prowadzi działalność np. *.pl, lub ogólne, przeznaczone do użytku komercyjnego *.com.

W 2014 roku powstało ponad 700 nowych końcówek – nowych rozszerzeń domen internetowych. Dzięki temu stało się możliwe lepsze dopasowanie danej branży do adresu domeny. Przykłady nowych domen to: *.blog, *.hotel, *fitness, *.company, *.design. Ponadto w 2019 roku ogłoszono także możliwość rejestracji domen zawierających znaki diakrytyczne – znaki graficzne używane w alfabecie (ą,ę,ć,ż,ź etc.).

Rodzaje domen

Jak już wspomnieliśmy w powyższym akapicie, obecnie mamy do wyboru ponad 700 różnego rodzaju rozszerzeń dla własnej domeny. Do najbardziej popularnych w naszym kraju należy oczywiście domena z rozszerzeniem .pl. Jest to domena narodowa, która według statystyk NASK na dzień 22.08.2020 została zarejestrowana dokładnie w 2.460.824 przypadkach! Dla porównania, wszystkich zarejestrowanych na Świecie domen z rozszerzeń .com jest ponad 149 milionów!!!

Domeny internetowe
Domeny internetowe

Ponadto w naszym kraju dużą popularnością cieszą się domeny organizacyjne (.org), domeny edukacyjne (.edu) oraz domeny rządowe (.gov). Dzięki temu w prosty sposób jesteśmy w stanie odróżnić charakter danej strony.

Poniżej przedstawiamy Państwu podstawowe rozszerzenia domen internetowych, które są najczęściej wykorzystywane w Polsce.

Podstawowe rodzaje domen internetowych:

  • komercyjna (.com)
  • narodowa (np. .pl, .uk, .de)
  • organizacyjna (.org)
  • informacyjna (.info)
  • biznesowa (.biz)
  • regionalna (np. .warszawa.pl)
  • instytucji rządowych (.gov)
  • edukacyjna (.edu)
  • sieciowa (.net)

Jak wybrać domenę dla firmy firmy?

Domenę internetową powinniśmy wybrać przede wszystkim świadomie i pamiętając o kilku ważnych aspektach, które opisaliśmy poniżej. Z reguły wybór odpowiedniej nazwy zaczynamy od umieszczenia nazwy naszej firmy w domenie. Jest to dobra praktyka, jednak nie zawsze najlepsza. Sprawdź dlaczego…

Domena internetowa powinna być łatwa do zapamiętania

Pewnie nie raz w swoim życiu nazwa jakiejś domeny wypadła Wam z głowy, ponieważ była zbyt długa lub trudna do zapamiętania. Przez co przez długi czas próbowaliście sobie przypomnieć jej nazwę, a po wielu próbach ostatecznie odpuszczaliście. Dlatego tak ważne przy wyborze odpowiedniej domeny jest jej prostota i łatwość do zapamiętania w każdej sytuacji. Właśnie takie są najbardziej popularne domeny jak: Empik, Olx, czy Amazon, nie musimy się w nich zastanawiać nad pisownią, są krótkie i łatwe do zapamiętania.

Umieść nazwę firmy w domenie

Wcześniej wspomnieliśmy, że nie zawsze odpowiednią praktyką jest umieszczenie nazwy firmy w domenie, a teraz piszemy, aby to zrobić… coś tu nie gra, prawda? Śpieszymy więc z wyjaśnieniem. Jeśli nasza nazwa firmy jest krótka albo stricte powiązana z naszą działalnością to najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie nazwy firmy w domenie. Jeśli jednak nazwa naszej firmy jest długa i skomplikowana, to lepiej, zamiast niej użyć słowa kluczowego, opisującego charakter i działalność naszej firmy. Mając w domenie uwzględnioną markę, dużo łatwiej jest nam budować świadomość / wizerunek naszej firmy w oczach Klientów.

Domena internetowa powinna być krótka

Dlaczego domena internetowa powinna być krótka? Dotyczy to pierwszego akapitu, w którym pisaliśmy o tym, aby domena była łatwa do zapamiętania. Ponadto jej wpisanie do przeglądarki nie zajmuje dużo czasu. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że dostępnych, krótkich domen jest już jak na lekarstwo. Jednak jeśli uda nam się połączyć aspekt krótkiej nazwy, własnej marki i łatwości do zapamiętania domeny to jesteśmy już o krok bliżej do szybszej optymalizacji strony.

Stwórz domenę łatwą w wymowie

Domena internetowa powinna być także łatwa w wymowie. Dotyczy to nie tylko rynku, na którym działamy. Często zdarza się, że chcemy przedstawić ofertę naszego sklepu lub planujemy rozszerzyć działalność na inne światowe rynki. W takim przypadku prosta w wymowie nazwa nie wymusza na nas rebrandingu marki lub kupowania osobnych domen, pod innymi – prostszymi do zapamiętania nazwami np. dla rynku niemieckiego. Możemy skorzystać jedynie z rozszerzeń regionalnych, zostawiając przy tym naszą główną nazwę nienaruszoną.

Unikaj myślników oraz cyfr

Myślniki oraz cyfry w domenie z jednej strony mogą być pożądane, gdy mamy wyrobioną już świadomość konsumencką marki. Dobrym przykładem jest marka 4f, gdzie większość osób wie, że „cztery” w tym przypadku zawsze zapisujemy cyfrą. Jednak dyktując taką nazwę przez telefon, mówimy „wu-wu-wu cztery-ef kropka pe-el”. Większość osób doskonale wie jak zapisać WWW oraz .PL. Natomiast, jeśli ktoś nie ma świadomości marki, nie będzie wiedział, w jaki sposób napisać „cztery-ef”, czy cyfrą, czy słownie. Z tego powodu powinniśmy unikać cyfr w adresie. Podobna sytuacja ma także miejsce z myślnikami. Są one ciężkie w zapisie i często dochodzi do błędnego ich zastosowania.

Uważaj na zastrzeżone znaki towarowe

Jednym z ważniejszych punktów podczas wybierania domeny powinno być sprawdzenie, czy dana nazwa nie jest znakiem towarowym i nie została zastrzeżona. Nie ma nic gorszego, jak budowanie przez lata historii domeny, by później dochodzić do niej praw w sądzie. Ponieważ okazało się, że domena posiada w nazwie zastrzeżony znak towarowy. Dlatego przed rejestracją domeny powinniśmy najpierw sprawdzić dokładnie nazwę. Jeśli mamy wątpliwości, możemy zawsze udać się do prawnika o poradę, czy daną domenę możemy zarejestrować na siebie, czy nie będzie z nią w przyszłości kłopotów.

Sprawdź historię domeny internetowej, którą wybrałeś

Z racji tego, że na Świecie, codziennie rejestrowanych jest tysiące domen, bardzo często zdarza się, że wracają one na rynek wtórny. W takiej sytuacji przed rejestracją danej nazwy powinniśmy najpierw sprawdzić jej historię w sieci (ten krok dobrze jest wykonać dla każdej domeny, którą chcemy zarejestrować). W tym celu możemy wykorzystać wcześniej omawiane przez nas narzędzie: Wayback Machine – Web Archive, z którego dowiemy się, jakiego rodzaju treści były publikowane pod danym adresem URL wcześniej. Czy domena tworzyła wartościowe treści, czy była to strona wyłącznie oferująca SPAM (takich powinniśmy unikać).

Sprawdź dostępność danej domeny

Jeśli wybraliśmy już nazwę dla Własnej domeny internetowej, powinniśmy sprawdzić jej dostępność. W tym celu możemy udać się na stronę jednego z operatorów oferujących zakup domeny i wpisać nazwę w wyszukiwarkę domen. Takiej operacji możemy dokonać na stronie .home.pl, goddady.com, nazwa.pl i wielu innych. Pamiętajmy przy tym, aby sprawdzić dostępność u kilku operatorów. Jeśli domena jest zajęta, to jeszcze nic straconego. Możemy udać się w takim przypadku na stronę who.is i zobaczyć, kto jest jej właścicielem. Uzyskać do niego kontakt i zaproponować odkup domeny. Może zdarzyć się sytuacja, że dana domena wyląduje także na AfterMarket, skąd będziemy mogli ją wykupić.

Wybierz odpowiednie rozszerzenie

W wyszukiwarce u operatorów domen znajdziemy szereg rozszerzeń do wyboru. Powinniśmy skupić się tutaj na tym, czy nasza strona będzie działała regionalnie, czy międzynarodowo. Czy jest to domena informacyjna, blogowa, a może hotelowa. W zależności od rodzaju działalności i zakresu, w jakim chcemy działać, powinniśmy wybrać odpowiednie rozszerzenie. Jeśli, działamy na rynku polskim, zachęcamy do zakupu domeny z rozszerzeniem *.pl. Jeśli natomiast naszą działalność prowadzimy we Francji, dobrym wyborem będzie zakup domeny narodowej z rozszerzeniem *.fr.

Zabezpiecz adresy powiązane z domeną

Dlaczego ten punkt jest także istotny? Jeśli mamy wystarczający budżet na zakup domeny internetowej, dobrym rozwiązaniem jest także wykupienie adresów powiązanych. Gdy prowadzimy sklep internetowy i w niedalekiej przyszłości planujemy rozszerzyć swoją działalność o pozostałe kraje Unii Europejskiej, to najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia pozycjonowania stron będzie zakup domen narodowych dla pozostałych krajów, w których chcemy działać. Jest to kosztowna operacja, ponieważ zakup kilkunastu lub kilkudziesięciu domen internetowych może kosztować nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Przynosi to jednak zamierzone efekty w późniejszym czasie. Domenę narodową znacznie łatwiej jest pozycjonować w sieci. Zwiększa także zaufanie wśród Klientów danej narodowości.

Domena osobista

W obecnych czasach bardzo modne i pożądane stało się kreowanie własnej marki osobistej. W takich przypadkach dobrym rozwiązaniem jest zarejestrowanie domeny, której nazwa odpowiada naszemu imieniu i nazwisku. Tutaj możemy pokusić się także o zastosowanie niestandardowych rozszerzeń. Jeśli tworzymy blog osobisty, możemy użyć domeny o rozszerzeniu .blog lub .me. Będąc na przykład programistą lub pracując ogólnie w branży IT, dobrym rozwiązaniem może okazać się rozszerzenie .dev dla naszej strony / portfolio.

Zachęcamy do tworzenia domen osobistych i kreowania wizerunku eksperta w swojej branży. Własna marka osobista to niezwykle ważna inwestycja w siebie. Wiedza, którą wchłaniamy latami, zostanie z nami na zawsze. Warto się z nią dzielić i pomagać innym.

Gdzie kupić domenę?

Gdy już udało nam się wybrać odpowiednią nazwę domeny internetowej, powinniśmy ją zarejestrować. Do wyboru mamy zarówno znane serwisy internetowe, np. home.pl, nazwa.pl czy GoDaddy.com, jak i również mniej znane. Przy wyborze domeny powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na cenę początkową domeny internetowej – cenę zakupu. Należy także sprawdzić koszt jej odnowienia po roku, koszt przedłużenia ważności domeny oraz usługi dodatkowe, za które niektórzy operatorzy każą dopłacać. Może się zdarzyć, że początkowo najtańsza oferta zakupu domeny okaże się po roku jedną z droższych na rynku.

Warto więc w takim przypadku porównać ofertę przynajmniej kilku dostawców usług rejestracji domen. Sprawdzić szczegółowy cennik oraz koszty odnowienia domeny. Należy także pamiętać, że niektórzy operatorzy mogą nie być w stanie zarejestrować niektórych domen narodowych.

AfterMarket, czy to dobry pomysł?

Jednym ze sposobów zakupu wartościowej domeny internetowej jest odwiedzenie strony AfterMarket i poszukanie interesującej nas domeny na rynku wtórnym. Taka domena z reguły ma już swoją historię w sieci. Dlatego powinniśmy szczegółowo sprawdzić jej historię oraz to, jakie treści przedtem były na niej publikowane. Dużym ułatwieniem w dalszym pozycjonowaniu serwisu będzie, jeśli domena oferowała treści zbliżone z naszą działalnością. Historia domeny jest bowiem brana pod uwagę w pewnym stopniu przy ocenie strony internetowej przez roboty indeksujące.

Domeny z rynku wtórnego mogą być jednak obarczone licznymi karami lub filtrami, które będą utrudniały pozycjonowanie serwisu. Kary ręczne, które może przyznać Google lub filtry wymagają dużo pracy, aby z nich się uwolnić. Dlatego inwestycja w taką domenę będzie zawsze obarczona dodatkowym kosztem, by wyjść z nałożonej kary.

Domena internetowa – Podsumowanie

Jak więc widzimy, wybór idealnej domeny internetowej nie jest prosty. Musimy zwrócić uwagę na szereg szczegółów, samo dobranie nazwy to nie wszystko. Domenę należy później zarejestrować i utrzymywać. Ponadto z domeną internetową zwykle wiążemy się na długie lata, dlatego wybór tej odpowiedniej, która nie znudzi nam się po roku, powinien być przemyślany i szczegółowo przeanalizowany pod każdym kątem. Zachęcamy do stosowania prostych do zapamiętania nazw, dzięki temu zaoszczędzimy sobie i naszym Klientom cenny czas.

Tymczasem dziękujemy serdecznie za poświęcony czas na przeczytanie powyższego artykułu i mamy nadzieję, że będzie on pomocny przy wyborze Waszej nowej domeny.

Udostępnij na:

Podobne artykuły

4 Komentarze/y

  1. Avatar

    Romek

    Kolejny niezwykle przydatny artykuł na waszej stronie! Przeczytałem od początku do końca i szczerze mówiąc nigdy nie zwracałem uwagi na znaki towarowe przy wyborze domeny, nie wiedziałem, że może być z tym problem :O

    1. Avatar

      OptiCeo

      Tak, znamy przynajmniej jedną osobę osobiście, która miała z tego tytułu problemy i straciła ostatecznie dostęp do domeny oraz musiała wycofać się z wykorzystywania danej nazwy. Dlatego radzimy, aby zapoznać się z historią danego „słowa”, czy nie jest zastrzeżone, a dopiero później wykorzystać je w swojej domenie 🙂

  2. Avatar

    Alek

    Jako front developer, zawsze swoim klientom polecam .pl lub .com w zależności od strony. Wielu upiera się czasami nad .com.pl, ale wtedy z biegiem czasu wracają, aby zapytać, czy nie da się przejść na .pl bo im tak doradzono

    1. Avatar

      OptiCeo

      To prawda, wiele osób chce wybrać domenę com.pl kierując się niską inwestycją w zakup takiej domeny. Jednak z biegiem czasu dochodzi do sytuacji, że wracają i chcieliby przejść na domenę .pl. W takim przypadku początkowe oszczędności ni jak mają się do reszty. Dlatego wybór rozszerzenia jest tak istotny już na samym początku 🙂

Napisz coś od siebie :)

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll Up