Raporty Google Search Console [cz.1]

Raporty Google Search Console [cz.1]

Raporty Google Search Console – Przegląd

Jeśli przeczytaliście nasz ostatni artykuł pt. „Google Search Console – Jak dodać stronę?” z pewnością zauważyliście, że po zalogowaniu się do Google Search Console (GSC) naszym oczom ukazuje się kilka wykresów w zakładce Przegląd.

Na ich podstawie możemy odczytać podsumowanie naszej witryny – jej skuteczności w wynikach wyszukiwania Google, stan indeksowania oraz raport dotyczący obsługi na urządzeniach mobilnych.

Czym jest raport skuteczności w Google Search Console?

Raport skuteczności w Google Search Console pozwala sprawdzić, jak często nasza witryna pojawia się w wynikach wyszukiwarki Google, jaką średnią pozycję osiąga, jaki ma współczynnik klikalności oraz pokazuje informacje o funkcjach specjalnych powiązanych z elementami rozszerzonymi.

Zakładka Przegląd w Google Search Console
Zakładka Przegląd w Google Search Console

Raport skuteczności dzieli się na 3 sekcje:

  1. Filtrowanie danych
  2. Wykres skuteczności
  3. Tabele zapytań

Filtrowanie danych – raport skuteczności

W pierwszej sekcji możemy filtrować nasze dane pod względem typu wyszukiwań, określić datę, od kiedy chcemy wyświetlić dane, sprawdzić konkretne zapytania użytkowników, konkretny URL, kraj lub urządzenie

Aby dokonać zmiany prezentacji wyników na wykresie, wystarczy kliknąć na: Typ Wyszukiwania, Data lub +NOWA.

Zakładka Skuteczność w Google Search Console
Filtrowanie danych w Google Search Console

Przykład:

Klikając w Typ Wyszukiwania, otwiera nam się okienko prezentujące możliwe źródła zapytań pochodzące z Sieci, Grafiki lub Wideo. Na ich podstawie możemy określić, ile razy nasza witryna pojawiła się w wyszukiwarce Google. Wybierając zakładkę Porównaj, możemy zestawić ze sobą ilość zapytań pochodzących na przykład z Grafik vs Wideo.

Wykres skuteczności

Wykres skuteczności prezentuje nam w formie graficznej Łączną liczbę kliknięć oraz Łączną liczbę wyświetleń. Ponadto na górze wykresu widzimy Średni CTR oraz Średnią pozycję w wyszukiwarce Google.

Filtrowanie skuteczności w Google Search Console
Raport Skuteczności w Google Search Console

Łączna liczba kliknięć informuje nas, ile razy użytkownicy odwiedzili naszą witrynę klikając w bezpośredni odnośnik w wynikach wyszukiwarki Google. Łączna liczba wyświetleń informuje nas z kolei, ile razy nasza witryna pojawiła się w wynikach wyszukiwarki Google.

Stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń przedstawia nam wskaźnik CTR, który wyrażony jest w %. Jest to odsetek wyświetleń, które doprowadziły do kliknięcia i odwiedzenia naszej strony internetowej. Ostatnim elementem, który możemy zauważyć na wykresie jest: Średnia pozycja. Informuje nas ona o średniej pozycji naszej witryny w wyszukiwarce Google.

Tabela zapytań – raport skuteczności

Tabela zapytań jest niezwykle przydatnym narzędziem z punktu widzenia SEO. To właśnie w niej możemy ocenić, które słowa kluczowe prowadzą najczęściej do naszej witryny, a które powodują jedynie wyświetlenia, ale brak interakcji użytkownika. W ten sposób możemy zastanowić się nad zmianą strategii SEO dla naszej strony i udoskonalić dobór słów kluczowych.

W nagłówku tabeli zapytań znajdziemy takie pola jak: Zapytania, Strony, Kraje, Urządzenia, Wygląd w Wyszukiwarce oraz Daty.

Zapytania w Google Search Console
Tabela zapytań w Google Search Console

Zapytania pokazują nam bezpośrednio frazy, pod którymi nasza strona internetowa pojawiła się w wynikach wyszukiwarki Google. Każdy pojedynczy raport wskazuje Liczbę Kliknięć oraz Wyświetleń dla danego zapytania.

Zapytania w Google Search Console
Zapytania z Google Search Console

Raport Strony przedstawia nam ilość wyświetleń oraz skuteczność dla poszczególnych stron zaindeksowanych w wyszukiwarce Google. Pozostałe raporty takie jak Kraje, Urządzenia etc. informują nas o liczbie kliknięć pochodzących z danego regionu lub urządzenia.

Sprawdzenie adresu URL – Google Search Console

Ostatnim elementem w przeglądzie ogólnym jest zakładka Sprawdzenie adresu URL. Po kliknięciu w zakładkę uruchomi nam się pasek wyszukiwania znajdujący się w górnej części strony. Możemy wpisać w nim dowolny adres URL i przeanalizować go pod kątem widoczności przez robota Google. GSC wyświetli nam informacje na temat tego, czy dany adres został już zaindeksowany w Google oraz, czy jest dostosowany do urządzeń mobilnych, a także ukaże poprawność zastosowanych ulepszeń.

Sprawdzenie URL w Google Search Console
Sprawdzenie URL w Google Search Console
Pobieranie danych w Google Search Console
Pobieranie danych z indeksu Google

Musimy jednak pamiętać, że raport ten dotyczy jedynie ostatniej zaindeksowanej wersji podstrony, a nie wersji opublikowanej, która została w ostatnim czasie zmieniona. Aby sprawdzić stan wersji widzianej przez GoogleBota, wystarczy kliknąć w prawym górnym rogu Sprawdź URL wersji Aktywnej.

To byłoby na tyle, jeśli chodzi o zakładkę Przegląd w Google Search Console. Mamy nadzieję, że nieco wyjaśniliśmy Wam znaczenie poszczególnych raportów na tej stronie. Jest to pierwsza część naszego krótkiego poradnika związanego z GSC. Kolejna część opisująca zakładkę Indeks pojawi się niebawem na naszym blogu.

Dziękujemy za poświęcony czas i zapraszamy już za tydzień do kolejnego artykułu. Zachęcamy do komentowania naszych wpisów, a także zgłaszania własnych tematów, na kolejne artykuły!

Udostępnij na:

Podobne artykuły

6 Komentarze/y

  1. Avatar

    Tomek

    ogólnie dałem dostęp do tego narzędzia naszemu informatykowi, jednak jak czytam ten artykuł to chyba sam też będę tam zaglądał z czystej ciekawości… poruszanie się po tej stronie nie wygląda na skomplikowane

    1. Avatar

      OptiCeo

      Polecamy kontrolować również samodzielnie swoją stronę. Google Analytics i Search Console generują bardzo przejrzyste raporty, więc zachęcamy do poświęcenia im trochę czasu przynajmniej raz w tygodniu 🙂

  2. Avatar

    anonim

    jeśli to możliwe to dajcie przykładowe dane w następnych artykułach

    puste te wykresy nie wyglądają zbyt dobrze

    1. Avatar

      OptiCeo

      Dziękujemy za konstruktywną opinię, postaramy się w następnych artykułach podawać przykładowe dane! 🙂

  3. Avatar

    Wujek dobra rada

    Przeglądam na telefonie, opisy niektórych zdjęć wchodzą wam na obrazki, można by umieścić je pod, jak w przypadku pozostałych fotek

    1. Avatar

      OptiCeo

      „Wujek”, dziękujemy! Sprawdzimy to i poprawimy 🙂

Napisz coś od siebie :)

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll Up